Minimumjeugdloon flink omhoog vanaf 1 januari 2027

Vanaf 1 januari 2027 stijgt het wettelijk minimumloon. Voor werknemers van 21 jaar en ouder wordt het minimumuurloon € 15,29 bruto per uur.

Ook het minimumjeugdloon voor jongeren van 16 tot en met 20 jaar gaat omhoog. Naast de reguliere indexatie worden de minimumjeugdloonpercentages voor deze leeftijdsgroepen verhoogd.

 

*Bruto per uur. De percentages voor 16 tot en met 20 jaar gaan per 1 januari 2027 omhoog. Voor 15-jarigen blijft het percentage 30%..

Ook wijziging voor bbl-leerlingen

Ook voor werknemers die werken via de beroepsbegeleidende leerweg (bbl) verandert er iets. Vanaf 1 januari 2027 gelden voor hen geen aparte, lagere percentages meer. Zij krijgen hetzelfde minimumjeugdloon als andere werknemers van dezelfde leeftijd.

Wat betekent dit voor werkgevers?

Heb je jonge medewerkers in dienst? Houd dan rekening met de verhoging van het minimumjeugdloon vanaf 1 januari 2027. Vooral voor medewerkers van 16 tot en met 20 jaar kan de loonstijging aanzienlijk zijn.

Heb je vragen over wat de nieuwe minimumlonen betekenen voor jouw organisatie? Neem contact met ons op!

📧 info@jansenendewit.nl
📞 088 229 27 00